مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) بالاتر از عصمت
رسول الله(ص) دربارهی حضرت صدیقه کبری(س) می فرمایند:
«إنّ الله یرضی لرضا فاطمة و یغضب لغضبها»؛ خداوند به رضای فاطمه(س) خشنود می شود و به خشم فاطمه(س) غضبناک می گردد.(1)
از این کلام روشن می گردد که، مقام حضرت زهرا(س) فوق مقام عصمت است، زیرا عصمت یعنی انسان علاوه بر اعمالش، تمام خواستهها و خواهشهای خود را متناسب با خشم و رضای خداوند قرار دهد. اگر کسی به رضای خدا خشنود گردد و به خشم خدا غضبناک گردد، دارای مقام عصمت است. اما جایگاه حضرت فاطمه(س) بالاتر از عصمت است، زیرا خدا به رضای فاطمه(س) خشنود و به خشم فاطمه(س) خشمگین می گردد. بدین جهت است که شناخت و معرفتِ مقام فاطمه(س) بالاتر از توان عقل و درک است.
رسول الله(ص) می فرمایند:
«أنّما سمّیت فاطمة لأنّ الخلق فطموا عن معرفتها»؛ ایشان به نام فاطمه نامگذاری شدند، زیرا مخلوقات از شناخت ایشان عاجزند.(2)
طبق این سخن حضرت رسول(ص)، علت نامگذاری فاطمه زهرا(س)، عجز همه آفرینش از شناخت انسان میباشد. پیامبر(ص) در این روایت نفرمودند که انسانها از معرفت ایشان عاجز هستند، بلکه ایشان میفرمایند، تمام آفرینش از درک مقام او عاجز هستند. خلق به معنای هر موجودیست که آفریده شده است. هنگامی که این واژه با «الف و لام» همراه می شود، حالت جمع در آن تقویت می گردد و تعمیم را می رساند. به عبارت دیگر خلق همراه با «الف و لام» تمام مخلوقات را شامل می گردد.
مناقب و فضایل، جایگاه حضرت زهرا(س) را نمی توان به آسانی برشمرد. نمونهای دیگر از فضایل آن حضرت(س) این است که سوره کوثر در شأن ایشان نازل شده است و پیامبر(ص) ایشان را خیرکثیر (3) معرفی نموده است. بنا به اتفاق اکثر مفسران شیعه و سنی، کوثر عبارت است از خیر کثیر و بالاترین تبلور آن در وجود حضرت صدیقه کبری(س) می باشد.
رسول الله(ص) در رابطه با شخصیت حضرت زهرا(س) می فرمایند:
«فاطمة سیدة نساء أهل الجنّة من الاولین و الآخرین»؛ فاطمه(س) بزرگ زنان بهشت است، از میان تمام زنهای خلقت. (4)
1. مؤتمر علماء بغداد، ص187 و بحارالانوار، ج30،ص353 و از منابع اهل سنت: مستدرک الحاکم، ج3، ص154.
3. بحارالانوار، ج8، ص17 و ج16ص311.
4. مناقب شهر آشوب، ج3، ص104 و از منابع اهل سنت، صحیح بخاری، ج4، ص183.
منبع:
دُردانه خلقت رفتار امت، حضرت آیت آمیرسیدمحمدیثربی، انتشارات انصاریان،بهار1388.