مدرسه علمیه کوثر کاشان

  • تماس  

داستان آفرینش حضرت زهرا(س)

22 فروردین 1391 توسط یثربی

 

همه مصادر و منابع روایی، اعم از شیعه و سنی، داستان آفرینش حضرت زهرا(س) را نقل نموده­اند. آغاز این روایت را از زبان حضرت امام صادق(ع) و بقیه روایت را از منابع عامّه(اهل سنت) نقل می نمائیم.

حضرت امام صادق(ع) می فرمایند:

«کان النّبی یکثر تقبیل فاطمة، فعاتبته علی ذلک عایشة، فقالت: یا رسول الله! إنّک لتکثر تقبیل فاطمة»؛ پیامبر(ص) بسیار فاطمه(س) را می بوسید. عایشه ایشان را سرزنش کرد و گفت: ای رسول خدا(ص)! تو فاطمه(س) را زیاد می بوسی.(1)

ادامه روایت را از منابع اهل سنت نقل می کنیم. سیوطی در الدّر المنثور (2) و طبرانی در المعجم(3) نقل نموده­اند که پیامبر(ص) در پاسخ به سرزنش عایشه چنین فرمودند:

«در معراج، آنگاه که مرا به بهشت وارد کردند، در میان درختان بهشت به درختی برخورد کردم که  به نیکویی آن و درخشش برگهایش و پاکیزگی میوه­هایش ندیده بودم! از میوه آن خوردم که تبدیل به نطفه­ای شد و بعد از بازگشت، در رحم خدیجه(س) قرار گرفت و ایشان به فاطمه(س)باردار شد. پس هرگاه مشتاق بوی بهشت می شوم، بوی فاطمه(س) را استشمام می کنم»

به این روایت دقت کنید. رسول اکرم(ص) در معراج به بهشت می روند. از بهترین میوه های بهشتی تناول می کنند و نطفه فاطمه(س) متکوّن می شود. واژه «فسوّاها» که در برخی آیات و روایات استفاده شده، به معنای خلقت بر اساس حکمت، به شکل منظم و مرتب می باشد.(4) بعد از این تسویه و تعدیل، قابلیت دریافت فیض محقق می گردد. پس از آمادگی جسم، خداوند از روح خود در انسان می دمد. هر نوع جسدی قابلیت دریافت فیض خاص الهی را ندارد.

بنابراین جسم و جسدی که اساس و ماهیت آن را موادّ این دنیا تشکیل می دهد، استعداد و قابلیت دریافت روح الهی را پیدا می کند. سپس خداوند روح خود را در آن می دمد. حال اگر ریشه جسم و جسدی برترین میوه های بهشتی باشد، قابلیت دریافت چگونه فیضی را خواهد داشت و چه روحی را دریافت خواهد نمود؟ همانگونه که بیان شد، اساس جسم حضرت زهرا(س) از برترین میوه­های بهشت است. پس جسم ایشان با تمام اجسام این دنیا متفاوت است و در نتیجه روحی هم که در این جسد دمیده می­شود، نسبت به سایرین متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، پیامبر(ص) می فرمایند: همه خلق از درک و شناختِ جایگاه او عاجز هستند(5).

 

پاورقی:

1.     بحارالانوار، ج18، ص315. 

2.     از منابع اهل سنت: الدّر المنثور، ج4، ص153.

3.     از منابع اهل سنت:المعجم الکبیر، ج22، ص401.

4.     مفردات الفاط قرآن، ص257.             

5.     بحارالانوار، ج43، ص65.

 

منبع:

   دُردانه خلقت رفتار امت، حضرت آیت آمیرسیدمحمدیثربی، انتشارات انصاریان،بهار1388.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: بانوی عالمین لینک ثابت

نظر از: رحیمی [عضو] 
  • محدثه بروجرد

سلام

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة …
بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است .»

بحارالانوار، ج 78، ص 112 .

1393/07/05 @ 18:22


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • احادیث
  • اخلاقی
  • بانوی عالمین
  • اخبار مدرسه
  • اهل البیت(علیهم السلام)
  • بدون موضوع
  • امامزادگان

ذکر ایام

ابزار

تاریخ

تاریخ روز

جعبه حدیث

تمزها

ثانیه شمار غیبت

log

ساعت

آمار

آمارگیر وبلاگ

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس